Gå till huvudinnehållet

Tillgänglighetsutlåtande för Rablaamo mobiltjänst

Denna tjänst är skapad av Centrallaget för Handelslagen i Finland (SOK). Vi vill att så många personer som möjligt kan använda tjänsten. Detta innebär att du borde kunna, bland annat:

  • välja färger, kontrastnivåer och teckensnitt i din egna webbläsare eller på din apparat.
  • förstora sidan så mycket som du behöver utan att något innehåll blir omöjligt att läsa.
  • använda tangentbord, röststyrning eller andra navigeringsmetoder.
  • använda skärmläsare, till exempel NVDA eller VoiceOver.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Denna tjänst uppfyller delvis kraven av riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll (WCAG) 2.2 på nivån AA.

Vi vet att vissa delar av denna tjänst kan orsaka hinder för somliga användare, dessa inkluderar:

  • Om du använder en skärmläsare, röststyrning eller annan hjälpmedelsteknik kan du ha svårt att navigera på webbplatsen på grund av saknade textalternativ för bilder.
  • Om du använder en skärmläsare eller annan hjälpmedelsteknik kan du ha svårt att navigera på webbplatsen på grund av delvis otillgängliga textelement.
  • Om du använder en skärmläsare, röststyrning eller annan hjälpmedelsteknik kan statusmeddelanden, såsom slutförda beställningsanteckningar, kanske inte meddelas automatiskt.
  • Om du använder en mobil enhet kan du ha svårt att använda webbplatsen när din enhet är låst i liggande läge.
  • Om du använder en mobil enhet kan du ha svårt att läsa text eller använda vissa funktioner eftersom innehållet kan klippas bort när sidan zoomas.
  • Om du använder ett tangentbord kan du stöta på problem där fokus fastnar i vissa komponenter på vissa sidor.
  • Om du använder en skärmläsare eller annan hjälpmedelsteknik kan du ha svårt att identifiera syftet med vissa sidor.
  • Om du använder ett tangentbord kan du stöta på problem där tangentbordsfokusordningen inte är logisk och konsekvent på vissa sidor.
  • Om du använder en pekskärm kan det vara svårt att noggrant träffa små knappar, länkar eller kontroller på vissa sidor.
  • Om du använder en skärmläsare eller annan hjälpmedelsteknik kan du ha svårt att förstå sidans innehåll om sidans språk inte identifieras korrekt.
  • Om du använder en skärmläsare eller annan hjälpmedelsteknik kanske du inte får meddelanden om felförslag på vissa sidor.
  • Om du använder en skärmläsare eller annan hjälpmedelsteknik kan du ha svårt att få information om vissa användargränssnittskomponenter på vissa sidor.

Ge respons om tillgänglighet

Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i vår tjänst? Om vår tjänst orsakar hinder för dig, beskriv dem för oss och vi ska göra vårt bästa för att åtgärda dem.

För att hjälpa oss förstå problemet, försök att inkludera:

  • Vilken tjänst du använder (Rablaamo mobiltjänst) och exakt var problemet finns
  • Vilken apparat och webbläsare du använder
  • Om du använder hjälpmedel (t.ex. NVDA eller VoiceOver), namn och version
  • Vad du försökte göra och vad hände sen

Vi svarar så fort som möjligt.

Uppgörande av detta tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande har senast uppdaterats 25.6.2025.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts hos SOK.

Restaurangkedjor

  • Amarillo
  • Babista Kebab Revolution
  • Bacaro Doppio Cafe & Deli
  • Bistro
  • Chico's
  • Coffee House
  • Frans & les Femmes
  • Grill it!
  • Hesburger
  • Hophaus
  • La Famiglia
  • Leiketupa logo
  • Oksa
  • Oluthuoneet
  • Papa Giovanni logo
  • PizzaBuffa
  • Presso
  • Prisma Cafe
  • Public Corner
  • Rosso
  • Rosso Pizza
  • Spaghetteria
  • Trattoria
  • VENN