Tallinnan maukkain haastattelu ravintolapäällikkö Erik-Mattias Raeksonin kanssa

Tutustumme Tallinnan Sokos hotellien ravintolapäällikkö Erik-Mattias Raeksoniin.

Tutustumme Tallinnan Sokos hotellien ravintolapäällikkö Erik-Mattias Raeksoniin.

Kuka olet ja mitä työtä teet?

Olen työskennellyt koko ikäni hotellialalla. Urani alkoi 19-vuotiaana tiskaajana, siitä etenin tarjoilijaksi, sitten vuoropäälliköksi ja sen jälkeen palvelupäälliköksi. Viimeiset 15 vuotta olen työskennellyt ravintolapäällikkönä, ja avannut erilaisia hotelleja ja ravintoloita Virossa, Latviassa, Venäjällä ja Suomessa. Olen myös työskennellyt Royal Caribbeanin risteilyaluksilla, joita kutsutaan kelluviksi megahotelleiksi. Koulutukseni sain Meriakatemiassa ja Ehte-gymnaasissa.

Koska Tallinnan Sokos hotellit ovat tällä hetkellä suurin hotelliketju, jonka avoin ravintolatoiminta on minun johdettavanani, kuvailisin sitä tällä tavoin: "Olen tottunut tähän saakka johtamaan työssäni 300 metriä pitkiä risteilijöitä. Niihin pannaan suurin vaihde sisään, laiva alkaa liikkua ja saavuttaa nopeasti maksiminopeuden. Nyt on kuitenkin kyse 47-vuotiaasta, arvokkaasta 600 metriä pitkästä öljytankkerista. Panet suurimman vaihteen sisään, mutta mitään ei tapahdu. Sen jälkeen kiiruhdat konehuoneeseen ja näet, että moottori käy, mutta laiva ei liiku minnekään. Pitkältä tuntuvan ajan kuluttua laiva hieman nytkähtää, ja oi ihmettä. Tuntuu jo hieman liikkuvan!".

Olen ajatellut, että sitten kun täysi vauhti on joskus päällä ja pitäisi pysähtyä, miten kauan ennen pitäisi alkaa jarruttaa?

Miksi valitsit työksesi juuri hotellin ravintolapäällikön tehtävän?

Viru-hotelli on ollut mielessäni koko tietoisen elämäni ajan. Jo kolmevuotiaana äitini kanssa kaupungilla kävellessäni katselin tätä hirvittävän korkeana tuntuvaa rakennusta.

Tämä hotelli on minulle yksi Tallinnan monista kasvoista. Sillä on 47 vuotta historiaa ja oma henki. Se on kerrostalo, joka ei ole pelkästään metallinen ja lasinen laatikko, vaan se on yksilö. Tämä rakennus on Tallinnan vieraanvaraisuuden käyntikortti.

Minulle tässä talossa työskentely ja elämäni aikana kerääntyneiden tietojen käyttö on suuri kunnia. Suuresta henkilökunnasta huolimatta olen tavannut täällä pelkästään inhimillisiä ja kivoja ihmisiä, jotka luovat erinomaisen työyhteisön. Kannustamme henkilökuntaamme olemaan aitoja kaikissa tilanteissa, ja sitä minäkin aivan varmasti olen.

Mitä merkitsee sinun mielestäsi hyvä ravintolakokemus?

Ystävällinen, välitön ja huolehtiva palvelu ja sydämellä tehty ruoka. Erityisen tärkeänä pidän palvelua, ja teen aina kaikki sen eteen, että työntekijämme olisivat joustavia, huumorintajuisia, empaattisia ja suoria, ja uskaltaisivat ajatella toisin.

Millainen on sinun visiosi omalle ravintolatiimillesi?

Minun ehdoton visioni on tarjota tiimin kanssa vieraillemme unohtamaton kokemus ja ylittää kaikki odotukset.

Minun kanssani työskentelee iloisia, rehtejä ja välittömiä ihmisiä, joista jokainen on ainutlaatuinen positiivisten ominaisuuksiensa puolesta. Erityisen paljon arvostan itsenäistä ajattelua ja rohkeutta tehdä päätöksiä. Haluan vahvistaa jokaisessa ihmisessä hänen vahvoja puoliaan luodakseni ympäristön, jossa voimme tuntea iloa siitä, mitä päivittäin teemme.

Kerro, mitä kesä tuo hotellin ravintoloihin?

Eräs suurimmista uutisista on ehkä se, että tänä vuonna Amarillon terassi korvataan suurella Virun terassilla. Yhdistämme nimittäin kolme myyntipistettä toisiinsa ja luomme terassin, joka alkaa toimia yhdessä Amarillo-ravintolan, yökerho Café Amigon ja katuruokapaikka Fafa'sin kanssa. Joka perjantai ja lauantai siellä soittaa DJ, ja Café Amigon kokeneet baarimikot tarjoavat kunnon show'n ja erinomaisia cocktaileja.

Luonnollisesti tarvitsemme kiireisenä kesäaikana myös apukäsiä. Löydämme aina hyville ihmisille töitä. Talomme vapaat työpaikat löytyvät tästä.

Ota meihin yhteyttä ja toteuta tarpeitasi vastaava tapahtuma.
Yhteystiedot: viru.reservation@sok.fi tai +372 68 09300