Kesäsesongin parhaat vihannekset, kokeile ainakin näitä

Maailmanlaajuinen kaupankäynti on mahdollistanut sen, että yhä useimpia hedelmiä ja vihanneksia on saatavilla kauppojen vihannesosastoilta ympäri vuoden. Ne maistuvat kuitenkin parhaimmilta oikeaan sesonkiaikaan nautittuna ja heti keräämisen jälkeen.
Poimi tästä vinkit vihanneksista, joita kannattaa hyödyntää kesällä omassa kotikeittiössä.
 
Rucola
 
Monesta salaattibaarista löytyvä rucola on erinomainen folaatin, c-vitamiinin ja kalsiumin lähde. Vaikka rucola on tyypillisesti lempeän makuinen, niin isompilehtisillä lajikkeilla voi olla pippurisempi, lähes tulinen maku pienempilehtisiin pehmeisiin verrattuna. Valitse siis rucolasi sen mukaan! Rucola on perinteisesti parhaimmillaan salaatissa oliivien, keitettyjen kananmunien, sipulin ja suolaisen juuston kera. Rucola on maukkaimmillaan sitruunamehun tai voimakashappoisten vinegrettien kanssa tarjoiltuna.
 
Kurkku
 
Kurkun korkea vesipitoisuus tekee siitä raikkaan lisän kesän menuihin. Vaikka kurkku koostuu pääasiassa vedestä, niin se on hyvä c-vitamiinin lähde. Kurkun kuori on hyvä kuidun, kaliumin ja magnesiumin lähde. Kun valitset kurkkuja etsi solakkoja (se on merkki niiden iästä) ja sellaisia, joilla on tummanvihreä ja luja kuori. Kurkkua voi lisätä raakana salaatteihin, leipiin, keittoihin sekä dippeihin ja ne ovat maukkaimmillaan ruohosipulin, tillin, mintun sekä suolan ja etikan kanssa tarjoiltuna.
 
Munakoiso
 
Usein oletetaan, että munakoiso on aina violetin värinen. Ne voivat kuitenkin olla lähes minkä tahansa värisiä mustasta valkoiseen ja kaikkea siltä väliltä. Näitä löytää erityisesti maailmalta. Munakoisot ovat arvostettuja niiden erinomaisesta kuitupitoisuudesta johtuen. Hyvän munakoison tunnistaa sileästä ja kireästä kuoresta ja siitä, että ne ovat painavia kokoonsa nähden. Jos munakoiso on nuori, sen kuori on syömäkelpoinen, mutta jos vähän vanhempi, kuori maistuu kitkerältä ja kannattaa poistaa. Munakoiso maistuu herkulliselta grillattuna ja oreganolla, suolalla sekä pippurilla maustettuna tai vuoassa yhdessä tomaattien, oliivien, paprikoiden, sipulin ja tuoreen oreganon kanssa.
 
Kyssäkaali
 
Tämä vihreä vihannes näyttää ylikasvaneelta retiisiltä, jossa on pallomainen kupu ja tuuheat lehdet. Kun valitset kyssäkaalia, etsi pienehköjä ja tukevia kaaleja, joiden halkaisija on vähemmän kuin kahdeksan senttiä. Isommat ovat usein puumaisia ja niissä on multainen maku. Kyssäkaalissa on paljon c-vitamiinia ja kaliumeja. Sitä voi lisätä raakana salaatteihin ja vihanneslautasille. Sitä voi lisätä uunivuokiin tai kovertaa ja täyttää liha- tai kasvistäytteellä ja kypsentää täytettyjen paprikoiden tapaan.
 
Sienet
 
Kesä on kantarellien ja herkkutattien aikaa. Sienissä on vähän natriumia ja rasvapitoisuutta sekä paljon kuitua ja kaliumia. Ostaessa sieniä niiden tulisi olla kuivia ja kiinteitä ja avatessa pitäisi löytyä heltat, jotka ovat ehjät ja näyttävät tuoreilta. Sienet säilyvät tavallisesti useita päiviä, jos ne säilytetään paperipussissa. Sienet tulee puhdistaa ennen valmistusta. Sienestä riippuen niitä voi tarjota raakana, lisätä salaatteihin tai vaikka paistaa ja grillata, ja ne sopivat useisiin erilaisiin ruokiin.
 
Salottisipuli
 
Kaikista sipuleista salottisipulilla on yksi korkeimmista antioksidanttipitoisuuksista. Salottisipuli vähentää riskiä useisiin syöpiin mukaan lukien vaikutukset maksaan ja paksusuoleen samoin kuin sydänsairauksiin ja diabetekseen. Jos suunnittelet tavallisen sipulin vaihtamista salottiin, valitse ne jotka ovat kiinteitä ja näyttävät kuivilta. Ruokaa laittaessa käytä salottisipulia kastikkeiden pohjana tai lisää rakennetta ja makua laatikkoruokiin tai sellaisiin ruokiin, joissa sipulia yleisesti käytetään.
 
Kesäkurpitsa
 
Suomessa kesäkurpitsoja voidaan odotella heinäkuun aikana. Ne ovat eriomaisia c-vitamiinin lähteitä ja sisältävät myös kuitua, magnesiumia, a-vitamiinia, kaliumia, foolihappoa, proteiinia ja useita B-vitamiineja. Kesäkurpitsaa ostaessa valitse niitä, jotka muistuttavat kooltaan ja muodoltaan kurkkuja ja joissa on sileä ja ohut kuori. Värin tulisi olla vihreä tai keltainen. Kesäkurpitsaa voi käyttää raakana salaateissa ja leivän välissä, mutta se sopii myös kypsennettäväksi.