Alexandran hotellin tekijät

Hotellin tekijät -juttusarjassa olemme esitelleet ihmisiä, yhteisöjä ja yrityksiä, jotka yhdessä rakentavat uudistuneen Original Sokos Hotel Alexandran tarinaa. Sarjan päättää itseoikeutetusti hotellinjohtaja Hannu Nirkkonen.

Historiallinen uudistus

Syksyllä 2016 startannut Original Sokos Hotel Alexandran historian suurin uudistus on saatu valmiiksi. Hotelliin on tehty 65 täysin uutta huonetta ja vanhempien huoneiden viihtyisyyttä on kohennettu huonekohtaisella ilmastoinnilla sekä pintoja ja kalusteita uusimalla. Joka ainoaan huoneeseen on vaihdettu uudet sängyt. Kaikki kolme ravintolaa sekä saunaosasto ovat saaneet uuden ilmeen. Paria kokoustilaa on remontoitu innovaatioihin ja inspiraatioihin kannustaviksi. Uudistuksen lomassa hotellille on myönnetty sekä Green Key- että Sauna from Finland -sertifikaatti.

– Olemme uudistaneet Alexandraa nyt valmistuneen urakan aikana reilulla 9 miljoonalla eurolla. Ihan joka nurkkaa ei ole käyty läpi, mutta paljon on saatu aikaan. Tokikaan hotelli ei ole koskaan valmis, vaan kehittäminen on jatkuva prosessi, hotellinjohtaja Hannu Nirkkonen painottaa.

 

Onnistunutta onnellistamista

Asiakastyytyväisyydessä Alexandra oli viime vuonna koko Sokos Hotels -ketjun paras parantaja.

– Sovimme uudistuksen alkumetreillä työryhmän kanssa, että palvelun tasosta pidetään kiinni remontista huolimatta. Henkilökuntamme onnistuikin asiakkaidemme onnellistuttamisessa ja huolehti palvelun laadusta, jäämättä odottamaan parempien puitteiden valmistumista. Olen vilpittömän ylpeä tästä joukosta, joka tekee työtään suurella sydämellä.

Alexandrassa majoittuvista asiakkaista 40-45 % on vapaa-ajan matkalaisia, loput työmatkustajia. Hotellin käyttöaste on yhdessä Solo Sokos Hotel Paviljongin kanssa Jyväskylän korkein. Alexandra toimii myös hotellivieraiden sekä kaupunkilaisten yhteisenä kohtaamispaikkana.

– Jalo kitchen & lounge -ravintolamme on tavattoman suosittu paikallisten ihmisten keskuudessa, ja myös kaupunkibistro Frans & Sandralla on vankka asema Jyväskylän ravintolaelämässä.

 

Välittämistä ja luottamusta

Hannu korostaa henkilökunnan roolia pohtiessaan, mikä hotellissa on tärkeää ja miten suomalaiset saadaan rakastamaan hotelleja.

– Tärkeintä on ihmiset ja välittäminen, avoimuus ja luottamus. Asiakkaan kohtaaminen aidosti, yksilöllisesti ja sydämellisesti on se asia, joka lopulta ratkaisee hotellin tason ja asiakkaan viihtymisen. Meillä on korkea vaatimustaso, mutta vastaavasti työntekijöillä on valtavan paljon annettavaa, kun he vain saavat valtuuksia toimia.

Hannu on toiminut Jyväskylän kahden Sokos Hotellin johtajana 10 vuotta. Kokemusta alalta hänellä on myös muista hotelliketjuista sekä Suomesta että maailmalta.

– Itselleni hotellinjohtajana palkitsevinta ovat tyytyväiset asiakkaat sekä omilta ihmisiltä ansaittu arvostus, hän linjaa.