Brain Food – kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia

Radisson Blu Hotellien Brain Food on kehitetty yhteistyössä hotellien keittiöpäälliköiden sekä ravitsemusasiantuntijoiden kanssa. Suomessa kehitystyöhön on osallistunut ravitsemusasiantuntija Patrik Borg
 
Brain Foodin tehtävänä on huolehtia kokousvieraiden hyvinvoinnista ja kokousten tehokkuudesta oikean ruokavalion avulla. Monipuolinen ja säännöllinen ruokailu sekä riittävä nesteytys pitävät aivot virkeänä, verensokerin tasaisena ja aineenvaihdunnan kunnossa. Silloin vireystila pysyy hyvänä ja työtehot korkealla, Brain Food –konseptissa kaikki nämä on mietitty valmiiksi, jolloin kokousvieraat voivat keskittyä olennaiseen. 
Uutuutena Brain Foodiin on tullut satokausiajattelu, ja sen osalta tehdään tiivistä yhteistyötä Satokausikalenterin kanssa. Tavoitteena on tuoda kokousvieraiden nautittavaksi parhaat kauden maut ja uudet ideat.
- Satokausiajattelu auttaa löytämään parhaimmat, maukkaimmat ja ekologisimmat kasvikset edullisesti. Se on myös ympäristöteko, sillä kasvisraaka-aineiden ympäristövaikutukset ovat aina pienempiä kuin eläinperäisten. Suomalaisten syömistä vihanneksista yli 90 % tulee alle kymmenestä lajikkeesta. Satokausikalenteri laajentaa valikoimaa huimasti ja auttaa lisäämään kasvisten kulutusta sekä parantamaan kansanterveyttä, sanoo Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula.
 
- Radisson Blu Hotellien keittiöpäälliköt ovat hienosti löytäneet lukuisia tapoja saada kasviksia maittavasti esiin. Siinä yhdistyvät kaikki keskeiset trendit: terveys, painonhallinta ja ympäristönäkökulma, iloitsee Patrik Borg.
 
Brain Food kannustaa myös kuuntelemaan omaa kehoa. Tavoitteena on huolellisesti suunniteltujen vaihtoehtojen ja inspiroivan tuotteistuksen kautta tarjota runsaasti mielenkiintoisia ja hyviä vaihtoehtoja. Valmiiksi mietityt vaihtoehdot ovat fiksuja, joten syömisestä ei tarvitse kokea huonoa omaatuntoa. 
 
- Intuitiivinen syöminen on tärkeää työjaksamisen ja hyvinvoinnin konseptissa. Siinä kuunnellaan kehoa, syödään sen verran kuin tuntuu hyvältä stressittömässä ympäristössä. On tärkeää oppia syömään sen verran kuin tuntuu hyvältä, ei liian vähän tai liikaa, sillä ne molemmat voivat väsyttää, sanoo Patrik Borg ja muistuttaa, että elämään kuuluvat myös herkut.
 
 
 
Kuusi Brain Food -periaatetta
1. Runsaasti kalaa, täysjyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia.
2. Pääasiassa tuoreita, lähellä tuotettuja tuotteita.
3. Puhtaita aineksia, joita on käsitelty mahdollisimman vähän.
4. Vähemmän lihaa ja aina enintään 10 % rasvaa.
5. Aina enintään 10% lisättyä sokeria.
6. Avainasemassa hyvä maku ja aistinautinto.
 
Ravintoasiantuntija Patrik Borgin kuusi totuutta työpäivän aikaisesta aikaisesta ravinnosta
1. Juuri sopivasti energiaa ruuasta laadukkaan syömisen ja hyvän kehon kuuntelun avulla.
2. Akuutit mieliala ja vireystilahyödyt ruuasta: kasviksia runsaasti, fiksua ruokaa ja tasaista syömistä
3. Varmista, että saat ravinnosta riittävästi ravintoaineita.
4. Juo sopivasti.
5. Syö rauhoittuen.
6. Nauti hyvästä ruoasta.
 
Viisi syytä tutustua Satokausi-ajatteluun  
1. Monipuolisempi valikoima uusia kasviksia ja makuelämyksiä.
2. Tuoreita makuja edullisesti ympäri vuoden.
3. Kasvissuositus puoli kiloa päivässä täyttyy helposti.
4. Lisää terveyttä ja hyvinvointia monipuolisemman kasvispainotteisen ruokavalion myötä.
5. Punaisen lihan käyttö vähenee, kun ruokavalioon lisätään monipuolisesti kalaa ja kasviksia.
 

Suomen Radisson Blu Hotellit: